Vaša korpa je trenutno prazna.

Probaj

Kako ispričati sjajnu priču?

Svaki muškarac bi trebalo da zna da ispriča dobru priču. Možda zbog prezentacije na poslu, zbog lista za koji piše, deci za laku noć... Pitali smo one koji pišu knjige i žive od toga, i evo šta su nam rekli

3 jednostavna koraka do pripovedanja sjajne priče

Svaki muškarac bi trebalo da zna da ispriča dobru priču. Možda zbog prezentacije na poslu, zbog lista za koji piše, deci za laku noć...

Šta raditi? Odakle početi?

Pitali smo one koji pišu knjige i žive od toga, i evo šta su nam rekli na tu temu.

Kako biste ispričali sjajnu priču - bilo koju priču, umotajte je oko ove oprobane i prave strukture:

1) Predstavite vrednog heroja sa nekim velikim ciljem.

Koristimo se rečju „heroj“ veoma olako. Heroj je Vaš protagonista, glavni lik Vaše radnje. Mora biti dopadljiv kako bi se čitaoci ili slušatelji sa njime identifikovali i povezali.

Opisivanje velikog cilja je veoma bitno. Obično, što je veći i teži taj cilj, to bolje. Heroj mora ići negde, raditi nešto i najvažnije od svega – želeti nešto. Ulog mora biti veoma visok.

Glavni karakter mora pokušavati nemoguće, želeti nedostižno, opirati se zabranjenom ili sprečiti katastrofu.

Pitajte se: šta je to što Vaš heroj zaista želi?

Setite se ovakve strukture radnje iz filmova ili knjiga koje poznajete.

U Zvezdanim ratovima, vrli heroj je Luk Skajvoker. Njegov ogromni cilj je osveta očeve smrti tako što će poraziti Darta Vejdera i spasiti univerzum od Zvezde smrti.

U Putu ratnika, taj heroj je Pobesneli Maks. On mora da odveze na bezbedno mesto popravljenu, veliku cisternu prepunu benzina (upozoravamo Vas da Vam ovim možda kvarimo užitak gledanja: ali da li je u pitanju benzin?) kako bi pomogao naseobini da preživi, dok sve vreme izbegava horde zlih motorizovanih bandita.

U Lovcu u žitu, plemeniti heroj je ljubazni, ali buntovno nastrojeni učenik srednje škole, Holden Kolfild. On se bori sa silama neiskrenosti u prijemnoj školi i u neposrednom okruženju odraslih, koje doživljava kao štetne i iskvarene.

Ukoliko pričate priču deci pred spavanje, onda obično nije loše pitati za malo povratnih informacija i pre nego što pripovedanje počnete. Recimo, pitajte ih za ime dečaka ili devojčice, ko su njih dvoje i šta oni najviše na svetu žele.

Neko će dobiti možda Peru i Milicu, gutače oštrica koji više od svega na svetu želi da otputuje u Diznilend gde će morati da spasu svog oca kog zlikovac drži kao taoca na vrhu Magične planine.

Bravo deco. Sjajna priča će upravo biti otkrivena.

2) Gurnite heroja u haos, primorajte ga da se bori slobodno.

Heroj ne može tek tako odšetati do svog cilja i osvojiti ga bez truda. Ta priča ne bi nikome držala pažnju. Cilj Vašeg heroja mora imati prepreke na putu do njega. On ih mora prevazići svojom mudrošću, intelektom i akcijom.

Duž tog puta, priča mora prštati od napetosti. Čitaoci se kontinuirano moraju nadati ili strahovati da će se nešto bitno i neophodno dogoditi ili neće.

Pitajte se: koje prepreke to Vaš heroj susreće na putu do cilja?

U Putu Kormaka Mekartija koji je dobio Pulicerovu nagradu, neimenovani otac i njegov mladi sin žele da stignu do sigurnog mesta u haotičnom postapokaliptičnom svetu. Na putu, bore se sa kanibalima, sopstvenom glađu i žeđi i njihovim žalom za gubitkom bitnog porodičnog člana.

U klasiku Džeri Magvajer, mladi iskreni sportski agent mora da se oslobodi posla koji isisava život iz njega kako bi svoj novi život ispunio smislom, empatijom i istinskom ljubavi.

U noveli Prava borbenost, koja je dva puta adaptirana za film, mlada Meti Ros polazi u pohod kako bi ubila kukavicu Toma Čejnija, koji je ubio njenog oca. Na putu, dok su uz nju jednooki Maršal Ruster Kogburn i uštogljeni teksaški rendžer Labuf, Meti mora sama da se izbori sa mnogim vatrenim okršajima, ujedima zmija i strepnjama svojih partnera.

Ukoliko iznosite neki izveštaja upravi na Vašem radnom mestu, možda nije loša ideja da počnete tako što ćete izneti neku anegdotu koja se obraća ciljevima Vaše kompanije, izazovima sa kojima se sreće i kako to Vaša kompanija vešto prevazilazi prepreke i postiže neke od Vaših ciljeva.

3) Prikažite kako to heroj prevazilazi prepreke.

Do kraja priče, napetost bi trebalo malo popustiti. Heroj mora postići svoj cilj, pa možda i na jedan iznenađujući način.

U suštini, svi volimo srećne završetke.

Pitajte se: kako će heroj dostići svoj cilj?

U knjizi Laure Hilenbrand, Nesalomljivi, heroj je olimpijska zvezda trkačke staze Luis Zamperini. On se bori da preživi na splavu usred Pacifika, a potom i u japanskim logorima smrti tokom II svetskog rata.

Pri kraju priče, nada trijumfuje i Zamperini bezbedno dospeva u Ameriku u kojoj pronalazi veru i oproštaj. Kao čitaoci, sedimo na iglama sve vreme radnje priče sve do samog kraja kada možemo sa velikim izdahom olakšanja da se opustimo.

U Fight Club, filmu baziranom na romanu Čaka Palanijuka, otkrivamo – (oprez, možda Vam pokvarimo doživljaj istog) - da su obični čovek, kog igra Edvard Norton, i buntovni i nasilni Tajler Durden zapravo ista osoba.

Pri kraju, Tajler je „ubijen“ metkom koji prolazi kroz Nortonova usta i iako zgrada kreditne kompanije biva uništena eksplozivom, postoji čudan osećaj razrešenje koji iz toga proističe, jer vidimo Nortona i njegovu ljubav, Marlu, kako se drže za ruke.

Ukoliko ste u obližnjem sportskom baru i pripovedate o nekom događaju Vašim drugarima o nekom rođaku, kakvu biste priču zapravo mogli predstaviti?

Možda ovako...

Vaš rođak je putovao u Tanzaniju da jede najbolje odreske od jaka. Morao je da jede te odreske, jer ih njegova verenica obožava i nije htela da se uda za njega dok ih on ne proba. Na tom putu, on je sreo grupu očajnih jednorukih žonglera koji su mu ukrali novčanik. A oni su zapravo bili odbegli nindža ratnici koji su se maskirali...

Vaša priča bi trebalo da se završi sa jednom jasnom i kratkom rečenicom. Da je Vaš rođak premlatio nindže i probao odreske od jaka, a njegova verenica je bila presrećna. I da, taj jak kog je okusio, je bio najbolji jak ikada.

http://www.artofmanliness.com/2014/09/03/3-simple-steps-to-telling-a-great-story-book-giveaway/