BIRAJTE PO KATEGORIJAMA
Naše prodavnice
Klub 5*
0
0,00 din.
Losd fsdf sd
Vaša korpa je trenutno prazna.

6 pokazatelja da podižete nadareno dete

Deca umeju da iznenade sa time koliko toga upijaju. Njihovi umovi su poput sunđera – naročito u njihovim prvim godinama života. Lako pokupe informacije, jezik i navike za tren oka.

Dok su sva deca sklona upijanju informacija od najranijih dana, neka deca nadmašuju ono za čega su najčešće prosečna deca sposobna. Ta deca su nadarena i pokazuju kvalitete koji sugerišu da imaju visok IQ od prosečnog deteta.

Može biti teško prepoznati nadareno dete. Što je mlađe, to je i teže. Ono što izgleda kao „žica“ za određenu veštinu može biti znak dublje inteligencije i razumevanja. Prema dr. Hovardu Gardneru, profesoru sa Univerziteta Harvard iz 80-ih godina, postoji osam vrsta inteligencije koje se mogu meriti.

Nadareno dete bi moglo pokazati brilijantnost ili urođenu sklonost za jednu ili više od sledećih osam inteligencija:

  • Lingvistička inteligencija (jezik i reči)
  • Logičko-matematička inteligencija (brojevi i rezonovanje)
  • Prostorna inteligencija (vizuelna inteligencija kao što su umetnost i slikarstvo)
  • Telesno-kinestetička inteligencija (fizička ili telesna)
  • Muzička inteligencija
  • Interpersonalna inteligencija (društvena inteligencija i razumevanje ljudi)
  • Intrapersonalna inteligencija (inteligencija o sebi)
  • Naturalistička inteligencija (priroda)

Evo i 6 načina kako da prepoznate da li Vam je dete nadareno:

1. Pažnja

Mnoga deca su pažljivo, naročito manja deca koja još uvek procesuiraju svet oko njih po prvi put.

Međutim, neobična pažljivost može biti znak nadarenog deteta. Ukoliko ono obraća posebnu i skoncentrisanu pažnju na ono što se dešava oko njega, čak i kao beba, može biti da je nadaredno.

Pažnja može biti znak bilo koje od osam inteligencija, ali obraćanje pažnje na ono što stimuliše detetovo interesovanje i pažnju u najvećoj meri Vam može nagovestiti šta je njegova naprednu sklonost.

Ukoliko je naročito pažljivo i pokazuje znake naprednog interesovanja za muziku, možda je nadaredno muzičkom inteligencijom; ukoliko je pažljivo prema prirodi, možda je u pitanju naturalistička inteligencija; itd.

2. Brzo učenje

Deca često vrlo brzo uče kada su mala, ali rapidna obrada i procena mogu biti znak nadarenog deteta.

Ukoliko dete obrađuje informacije i sabira svoje misli hitro, to nije uobičajeno za decu – naročito ne za mlađu.

Većina ih ima potrebno vreme u kom sastavlja informacije u skup, obrađuje ih i zatim skraja odgovor.

To potrebno vreme je uobičajeno dok se dečiji mozak razvija i uči kako da obrađuje složenije podatke i uči jezik da bi razumelo i komuniciralo sa drugima.

Deca koja su u stanju da ovo čine rapidno pokazuju nadarenu sklonost prema lingvističkoj inteligenciji i/ili logičko-matematičkoj inteligenciji.

3. Pamćenje

Odlično pamćenje i prisećanje informacija, dešavanja i ljudi mogu biti znaci nadarenog deteta – naročito ukoliko je to sećanje skoro pa precizno i sadrži pojedinačne detalje.

Detaljno prisećanje može biti znak napredne prostorne inteligencije, ali nije ograničeno na nju.

4. Složena struktura rečenica

Učenje jezika je prirodan proces kroz koji deca prolaze, ali je potrebno neko vreme da se bude u stanju da se nauči struktura jezika i da se izgradi rečnik – čak i za odrasle koje uče jezike.

Ako dete ima bogat rečnik, više od uobičajenog ili prosečnog za dete određene starosne grupe, možda je nadareno.

Još jedan pokazatelj za prepoznavanje ovoga je i struktura rečenice.

Većina dece koristi jednostavne rečenice dok uči o strukturi i kako da sastavi složenu rečenicu i verbalizuje misli.

Ukoliko je dete u stanju da uradi ovo bolje od onog što se očekuje od njegove starosne grupe, možda je nadaredno lingvističkom inteligencijom.

5. Napredno razumevanje apstraktnih koncepata

Mozak se razvija ustaljenim ritmom i većina mladih ljudi ni ne počinje da shvata apstraktne koncepte kao što su metafore ili nijanse sve do svojih pred-tinejdžerskih godina (oko dvanaeste godine.)

Ako Vaše dete naslućuje i shvata apstraktne koncepte poput metafora, nijansi, simbolizma i idioma, to može biti znak da je nadareno jer su to vrlo teško koncepti za shvatanje među decom, naročito onom koja su mlađa od dvanaeste godine.

To može biti znak lingvističke i/ili interpersonalne inteligencije.

6.  Postavljanje podrobnih pitanja za razvoj razumevanja

Većina dece prolazi kroz „zašto“ fazu u kojoj pitanje „zašto“ postavlja za sve.

Obično, zato što su nedavno otkrila da ćete zbog te reči nastaviti da pričate i da će tako dobiti više informacija od Vas, ali njih zapravo ne zanimaju toliko te informacije.

Ona jednostavno vole uzročno-posledičnu vezu koju ta reč proizvodi.

Međutim, deca koja postavljaju podrobna pitanja – pitanja koja su više od „zašto“ i koja su usmerena na razvoj njihovog razumevanja – pokazuju osobine nadarenog deteta.

Kada su u stanju da potraže znanje i razumevanje i u mogućnosti da obrade informacije koje im dajete i pružaju prigodna i relevantna naredna pitanja, to je znak nadarenog ponašanja, posebno logičko-matematičke inteligencije, ali može biti znak i drugih oblika inteligencije.

Može biti teško proceniti da li Vam je dete nadareno ili samo uči normalnim ritmom, ali obraćanje pažnje na ove osobine i veštine koja dete pokazuje bi Vam moglo pomoći da to uvidite.

Zbog različitih tipova inteligencije, postoje mnoge odlike koje bi trebalo potražiti jer bi mogle ukazati na natprosečnost za jednu ili drugu vrstu inteligencije.

Vaše dete možda nije talentovano za jezik ili matematiku, ali to ne znači da nije talentovani niti napredno ni na koji drugi način.

 

Preuzeto sa: http://powerfulmind.co/gifted-child/